Kobiety w nauce

Międzynarodowy dzień kobiet  w nauce

Od 2016 roku obchodzimy międzynarodowy dzień kobiet  w nauce ang. International Day of Women and Girls in Science. Dzień kobiet w nauce  zostało ustanowiony w 2015 roku przez Zgromadzenie Ogólne ONZ po to, aby zwrócić uwagę na rolę, jaką kobiety odgrywają w dziedzinie nauki i technologii. Żyjemy w XXI wieku a mimo to jednym z kluczowych problemów, na który wskazują organizacje takie jak UNESCO jest brak równowagi płci w nauce. Odsetek kobiet w nauce – badaczek wciąż stanowi  tylko 30% ogółu naukowców na świecie. Na przełomie 20 lat odsetek kobiet naukowców wzrósł jedynie o 3%. Dodatkowo kobiety to tylko niecałe 4% laureatów Nagrody Nobla w dziedzinie nauk ścisłych.

Stereotypy płci

Ciągła przewaga mężczyzn w tych dziedzinach daje argumenty do  formułowaniu nieuzasadnionych opinii o ograniczonych kompetencjach  kobiet w tym obszarze. A każdego dnia w wielu miejscach na ziemi płeć żeńska boryka się ograniczeniami społecznymi i  kulturowymi, które utrudniają im dostęp do edukacji i finansowania badań. Jest to przeszkoda do rozwijania potencjału co z kolei utrudnia im wybór ścieżki edukacji i uniemożliwia rozwój kariery naukowej. Prowadzi to prosto do utrwalania krzywdzących stereotypów dotyczących płci. Brak wiec kobiet w nauce.Stąd konieczność obchodzenia takich świąt i przypominania o konieczności zapewnienia kobietom i dziewczętom pełnego i równego dostępu do nauki oraz uczestnictwa w niej. Jest to podstawowe działania w celu osiągnięcia równości płci i budowania zrównoważonego społeczeństwa.

nauka, technika, inżynieria i matematyka …

Badania wskazują, że tylko 20 proc. młodych Polek wierzy, że jest w stanie dorównać w przedmiotach ścisłych swoim kolegom. To przekonanie przekłada się na stosunkowo niewielkie zainteresowanie dziewcząt kierunkami studiów z zakresu STEM (ang. science, technology, engineering and mathematics czyli nauka, technika, inżynieria i matematyka) a w konsekwencji na pracę w zawodach STEM. Według raportu UNESCO z 2017 roku, tylko 35% studentów STEM na całym świecie to kobiety. Biorąc pod uwagę fakt, że zawody z obszaru STEM są określane jako miejsca pracy przyszłości, napędzające innowacje, dobrobyt społeczny i zrównoważony rozwój, ta dysproporcja pomiędzy kobietami a mężczyznami jest mocno niepokojąca. Nie tylko z powodu ewentualnych braków kadrowych w tych dziedzinach. Nie każdy mężczyzna ma potencjał aby stać się fachowcem. Ale również należy zwrócić uwagę na przyszłość kobiet i ich rolę w społeczeństwie.

Zainteresowanie naukami ścisłymi

To między innymi od nas dydaktyczek, nauczycielek, matek, kobiet zależy aby zainteresowanie naukami ścisłymi  i wiara w swoje możliwości nie słabła. Według badań okres największego zainteresowania dziewcząt naukami ścisłymi przypada na 11-12 rok życia. Wtedy właśnie większość dziewczynek zaczyna interesować się nauką, techniką, inżynierią i matematyką. Niestety, nie trwa to długo, bo już po około 4 latach zainteresowanie to gwałtownie słabnie. Należy zatem dopingować dziewczęta, wspierać ich potencjał pomagając im przełamać stereotypy i wychodzić z ustalonych ról społecznych. Pomaga w tym międzynarodowy dzień kobiet w nauce.

Sukces kobiecie przychodzi dużo trudniej niż mężczyźnie bo mamy do pokonania więcej przeszkód. Dlatego wspierajmy dziewczyny, zwracajmy uwagę na dokonania kobiet w nauce. Chwalmy się kobiecymi sukcesami i doceniajmy siebie, celebrujmy międzynarodowy dzień kobiet w nauce.

W załączniku grafika, w której umieściłam wszystkie kobiety uhonorowane nagrodą Nobla. Do roku 2018 włącznie Nagrodę otrzymało łącznie 923 laureatów w tym tylko 54 kobiety. Tych odznaczonych w dziedzinach ścisłych jest jedynie dwadzieścia. W tym dwa razy jako jedyna kobieta Nobla dostała Maria Skłodowska- Curie. W tej grupie znajdują się również dwie ekonomistki. Grafikę można wykorzystać zaznaczając w szkole międzynarodowy dzień kobiet w nauce.

Tutaj również znajdziecie inne tematy dotyczące kobiet np. http://przemysleniabelferki.cba.pl/przemysleniabelferki/przeciw-przemocy/

Komentarze

Popularne posty